Wspomnienie
Janek ukończył w 1950 roku szkołę średnią i rozpoczął studia na Wydziale Łączności Politechniki Warszawskiej (obecny Wydział Elektroniki). Po pomyślnym ukończeniu studiów w 1955 r. dostał z Uczelni skierowanie (tzw. Nakaz Pracy) do Centralnego Biura Projektowo Badawczego Budownictwa Kolejowego „Kolprojekt” w Warszawie.
Pracując w „Kolprojekcie” w Warszawie osiągał kolejne stanowiska od asystenta projektanta do kierownika pracowni. Wykonał szereg poważnych opracowań projektowych, często jako główny projektant, dla tak znaczących inwestycji jak między innymi elektryfikacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia czy budowa Centralnej Magistrali Kolejowej Warszawa - Katowice.
Czynnie uczestniczył we wdrażaniu kolejnych systemów urządzeń sterowania ruchem kolejowym i jest współposiadaczem kilku patentów w tej dziedzinie. Za pionierskie zespołowe opracowanie i wdrożenie programu umożliwiającego projektowanie tablic zależności dla stacyjnych urządzeń zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym przy zastosowaniu pierwszego polskiego lampowego komputera ZAM-2 otrzymał w 1968 roku Wyróżnienie Naczelnej Organizacji Technicznej.
W drugiej połowie lat 80-tych w Kolprojekcie pojawiły się pierwsze komputery. Jeden z pierwszych w Janka pracowni Commodore 128 dysponował tylko 128 kB pamięci operacyjnej, 48 kB pamięci ROM i stacją dyskietek 5,25”. Mimo tego dzielnie wspomagał go w prostych ale pracochłonnych pracach projektowych i w prowadzeniu pracowni. W Kolprojekcie przepracował 37 lat. Gdy w 1993 r. opuszczał firmę pozostawił pracownię wyposażoną w dobre markowe PC-ty.
W styczniu 1993 Janek został powołany na stanowisko Prezesa Zarządu utworzonej w tym czasie Spółki ABB Rail Engineering Ltd. (obecnie Rail Engineering Spółka z o.o.). Działalność Spółki jest związana z techniką transportową, a szczególnie z komputerowymi systemami bezpieczeństwa dla sterowania i automatyzacji w transporcie kolejowym. Aktywnie uczestniczył w adaptacji i wdrożeniu pierwszego na sieci PKP komputerowego systemu zabezpieczenia i sterowania ruchem pociągów EBILOCK. W roku 1999 zrezygnował z funkcji Prezesa Zarządu Spółki i przeszedł na emeryturę pozostając w firmie do 2016 roku jako konsultant. Mimo dużego obciążenia pracą zawodową Janek potrafił wygospodarować czas na realizację swojego hobby, na krótkofalarstwo.
W ostatnim czasie (2021 r.) pracował pod znakiem 3Z90DZC z okazji 90 rocznicy urodzin.
Ja osobiście poznałem Jana we wrześniu 1984 roku kiedy po studiach trafiłem do Kolprojektu, do pracowni sterowania ruchem i zespołu KZA 3 ,którego kierownikiem był Jan. Od tej pory nasze drogi zawodowe połączyły się we wspólne przedsięwzięcia i sukcesy ( górki rozrządowe, komputeryzacja pracowni, wdrażanie nowoczesnych technologii komputerowych oraz szereg projektów zagranicznych). Największym sukcesem było stworzenie z grupą inżynierów Rail Engineering, firmy, która do dzisiaj jest liderem na rynku. Jan był nie tylko moim mentorem i nauczycielem ale również dziesiątek inżynierów ( którzy trafili do Kolprojektu w tym samym czasie), i którzy przez ostatnie 30 lat odegrali kluczową rolę w technologicznej transformacji srk w Polsce.
To nieprzeciętny człowiek o wysokiej inteligencji, a jednocześnie z umiejętnością jej wykorzystania. Był bardzo pracowity i skrupulatny zawsze otwarty na pomoc współpracownikom. Był człowiekiem zorganizowanym, ambitnym i pełnym energii do działania. Cierpliwy i o wysokiej kulturze osobiste.
Jestem pewien, że zawsze będziemy dobrze pamiętać i wspominać Jana.
Jego odejście napełnia nas żalem i smutkiem.
Janku w imieniu Krzysia Męczkowskiego , Krysi Kornaś, Andrzeja Kosińskiego, Jadzi Dutkiewicz, Mariusza Kotnowskiego, Andrzeja Tomasika, Piotrka Balińskiego i moim skromnym oraz pozostałych Twoich uczniów chcę po raz ostatni Ci zameldować odnośnie Rail Engineering:
SP5DZC – Radio Gra!
Sławomir Nalewajka